Indicatorii de audienţă

Indicatorii de audienţă nu sunt nici foarte mulţi, nici foarte complicaţi. Cu toate acestea apar destul de frecvent confuzii în utilizarea şi interpretarea lor. Ele provin, probabil, din două împrejurări. Prima este de natură terminologică, şi ţine de faptul că denumirea acestor indicatori nu este încă fixată în limba română. De aceea terminologia engleză, originară, are încă o mare circulaţie. Ceea ce constituie o deficienţă, fără îndoială, dar una funcţională. Confuzia apare atunci cînd circulă în paralel mai mulţi termeni româneşti improvizaţi. Asta se întîmplă pentru că nu avem încă o terminologie convenabilă şi cît de cît acceptată de specialişti. A doua ţine de faptul că indicatorii de audienţă pot fi calculaţi în raport cu mai multe cadre de referinţă, ceea ce pentru unii constituie o altă sursă de confuzie. Audienţa poate fi raportată pe minute, pe sferturi de oră, pe diverse părţi de zi (prime time, de pildă) sau pe întreaga zi, după cum poate fi calculată pentru un program sau o serie de programe, pentru un post anume s.a.m.d. De asemenea, ea poate fi calculată pentru întreaga populaţie sau pentru diferite grupuri-ţintă, în funcţie de variabile socio-demografice. Dacă nu se ţine seama de toate aceste detalii, compararea cifrelor de audienţă devine ininteligibilă.